top of page
  • Writer's pictureGherasim Andrei

Trekking pe cel mai mare vulcan activ din Europa - Vulcanul Etna

Updated: Apr 8, 2019



De ceva vreme imi doream sa ajung pe vulcanul Etna si cum aveam de gand ca la final de martie sa fugim intr-un city break, am decis sa cautam zboruri catre Sicilia. Dupa lungi cautari, am ajuns la concluzia ca cel mai rentabil este sa zburam in Catania cu Wizz Air. Mare atentie la Wizz, la prima vedere pretul biletului pare foarte atragator, dar dupa ce incepi sa adaugi priority (altfel nu ai voie cu troller mic de 10kg), si taxa pentru loc...o sa ajungi undeva la 500 lei/persoana/dus-intors.


Cazarea am facut-o prin Booking si am gasit un hotel dragut si foarte central pe strada Via Etnea (exact in centru istoric). Hotelul se numeste Elephants Hostel B & B Catania, personalul foarte dragut, camerele extrem de curate, iar pe 3 nopti am platit 800 lei/ camera cu pat dublu si mic dejun inclus.


Dupa ce am cumparat biletele de avion si cazare, am inceput sa caut pe internet informatii legate de traseul catre Vulcanul Etna. Surpriza a fost ca nu am gasit informatii complete referitoare la acest traseu, iar dupa ce am consultat cateva site-uri, am realizat ca trebuie sa cautam pas cu pas tot traseul (incluzand chiar si drumul pana la refugiul de unde avea sa plece telecabina).


Acest articol vine ca urmare a acestei experiente si are ca scop prezentarea fiecarui detaliu menit sa va ajute in cazul in care doriti sa urcati pe cel mai mare vulcan activ din Europa.


Ajunsi in aeroport, am luat autobuzul firmei Alibus (costul fiind de 4 €/persoana) care ne-a lasat exact in fata hotelului in doar 30 de minute. Odata ajunsi in Catania, in jurul orei 16:00, am avut destul timp sa ne plimbam si sa ne informam in legatura cu traseul spre varful muntelui Etna.


De la receptia hotelului am aflat ca exista doua variante: o excursie organizata sau prea bine cunoscuta varianta "do-it-yourself". Probabil va intrebati de ce nu am ales excursia organizata? Din pacate, desi parea o varianta mai comoda, intrucat autocarul ne lua exact din fata hotelului, costurile aveau sa fie mai mari decat in varianta DIY, depasind 100 eur/persoana, pret care nu includea costul telecabinei (35 €/persoana).


Cum ajungi pe muntele Etna daca nu ti-ai inchiriat masina?


Pentru a urca pe Etna trebuie sa ajungi la Refugiul Sapienza. Din acest punct incepe traseul.


Exista un singur autobuz de la firma AST care pleaca din Catania spre Refugiul Sapienza (2,500m) in fiecare zi, de luni-sambata, la ora 8:15 din fata Garii Centrale din Catania.


Pentru a ajunge in gara, noi am luat metroul de la statia Stesicoro (fiind cea mai apropiata de locul de cazare de pe via Etnea) pana la statia Giovanni XXIII (care este situata in fata Garii Centrale). Pretul unei calatorii cu metroul este de 1€ timp de 90 min sau 2€ toata ziua.




Ajunsi in gara, am vazut autobuzul firmei AST parcat pe locul numarul 6. Am vrut sa cumparam biletele direct de la soferul din autobuz, insa acesta ne-a indrumat catre o casa de bilete situata la cateva strazi distanta de locul in care era parcat autobuzul, pe strada Via Don Luigi Sturzo.

Biletul dus-intors catre Refugiul Sapienza este de 6,60 €/persoana, iar drumul pana la refugiu dureaza aproximativ 2 ore, cu o pauza de 30 min in oraselul Nicolosi.

In statia din micul orasel Nicolosi, soferul ne-a anuntat ca vom avea o pauza 30 de minute si ne-a recomandat sa bem o cafea la restaurantul Bonanno, situat langa statie.


Din pacate, in cele 30 de minute nu ai timp sa vizitezi oraselul, care cu siguranta are destul de multe de aratat. Acest orasel, cel mai apropiat de vulcan, a fost devastat in anul 1669 atunci cand vulcanul a avut cea mai puternica eruptie, locuitorii acestuia fiind nevoiti sa il restaureze, excluzand categoric posibilitatea de a se muta.

Dupa pauza de cafea, incepe urcarea spre Refugiul Sapienza pe un drum serpuit, desprins parca dintr-un peisaj selenar.

La ora 10:30 am ajuns la Refugiul Sapienza si ne-am indreptat spre casa de bilete.


Punctul de plecare al telecabinei (care te poate duce de la 2,500m - 2,750m) e situat in imediata apropiere a locului in care te lasa autobuzul.


Costul telecabinei este de 35 € - dus/intors, iar daca doresti si transportul cu masina 4x4 de la 2,750m -3,000m o sa te coste 56 € si nu include taxa de 9 €/persoana pentru ghidul montan (care este obligatoriu).



In cazul in care nu ai echipament montan la tine, exista la punctul de sosire al telecabinei, un loc din care iti poti inchiria bocanci si / sau geaca cu 4 €/piesa vestimentara. Sincer, in cazul in care aveti posibilitatea sa veniti cu propriul echipament, aceasta varianta ar fi de preferat intrucat bocancii, spre exemplu, inchiriati din acel loc erau foarte ponositi si, pe alocuri, rupti. Eu am mers cu adidasi de trail si a fost foarte ok.


Ce nu am stiut noi era faptul ca puteam urca traseul pe care il parcurgea telecabina si pe jos. Din pacate, din ceea ce citisem pe internet inainte de a ajunge acolo, intelesesem ca nu ai voie sa urci pe jos singur, de capul tau si ca singura varianta de urcare este cea cu telecabina si masinile 4X4, de unde avea sa ne preia ghidul montan.


Traseul pe jos se poate parcurge in aproximativ 1h50min pana unde te lasa telecabina, iar daca vrei sa urci pe jos pana la Torre del Filosofo (adica singurul crater vulcanic la care ai voie sa ajungi), traseul dureaza 3h30min. Craterul principal este accesibil doar vulcanologilor.



In apropierea craterului Torre del Filosofo altitudinea este in jur de 3,050m, iar altitudinea maxima fiind de 3,350m aflandu-se in varful craterului principal.


Desi mentionam anterior faptul ca acest crater principal este accesibil doar vulcanologilor, in urma unor discutii cu ghidul, am aflat totusi ca, in sezon de vara, se organizeaza expeditii pe varf, formate din grupuri foarte mici 3-4 persoane (alcatuite doar din persoane cu experienta montana). Totodata, nu am aflat care ar fi costul unei astfel de expeditii.

Ce puteti face odata ajunsi pe craterul Torre del Filosofo?


Pe buza craterului se poate simti caldura pe care vulcanul o emana, si in orice coltisor exista cate un alt mic crater din care iese fum, ce lasa in aer un miros puternic de ars!


Ce este important de mentionat este faptul ca de la Refugiu Sapienza si pana aproape de crater (mai exact, pana in punctul unde opresc si masinile 4x4 ce aduc turistii de la telecabina) traseul poate fi parcurs si de unul singur. Totusi, din acest punct este obligatoriu sa mergi cu ghizii, care formeaza grupuri si pleca pe traseu spre caterele accesibile publicului. Nu ai pe unde sa ii ocolesti deoarece este singura cale de acces spre cratere.


Concret, exista o poteca deja formata pe care ghidul merge in timp ce iti prezinta istoria eruptiilor si alte detalii vulcanologice foarte interesante. Aceasta poteca inconjoara imensul crater si te duce in diverse unghiuri de unde poti sa privesti frumusetile acestui munte, cu peisajul sau selenar. In zilele senine, se poate vedea marea ce inconjoara insula.


Traseul parcurs cu ghidul montan pe marginile craterelor formate din eruptiile vulanice a durat aproximativ 1h.

Dupa terminarea traseului parcurs cu ghidul montan, am inceput coborarea catre Refugiul Sapienza care a durat in jur de 2h, pentru ca ne-am mai abatut de la traseu, minunandu-ne de peisajele ce le oferea Etna cu craterele sale impunatoare pe masura ce ne indepartam de summit. In mod normal, traseul se poate parcurge in maxim 1h30min.


Plecarea spre Catania - aspecte importante


Am ajuns in fata Refugiului, unde este si punctul de plecare al autobuzului, la ora 14,00. Din pacate, singurul autobuz care te aduce aici din Catania are o singura ora de plecare - aceasta fiind 16,30.


Prin urmare, ca sa omoram timpul pana la momentul plecarii, am profitat de ocazie si ne-am cuibarit intr-un restaurant din zona, unde am mancat o portie de spaghetti carbonara facute in casa si am cumparat suveniruri facute din roca vulcanica. Va recomand din suflet sa incercati crema de pistacchio - care este extrem de gustoasa! Poate chiar sa si cumparati cateva borcane pentru acasa :)


Fun facts despre vulcanul Etna - un altfel de "Stiati ca?"

  • Numele vulcanului este de etimologie greaca si inseamna "eu ard";

  • Eruptia din 1669, despre care va povesteam mai sus, a omorat aproape 20,000 de oameni;

  • Este cel mai longeviv vulcan activ din lume;

  • In ciuda aparentelor, solul din jurul vulcanului este foarte fertil - localnicii cultivand fructe (struguri din care ulterior se face vinul sicilian), dar si legume (in principal, sparanghel);

  • Vulcanul Etna face parte din "seven summits volcanoes" - pentru cine doreste sa faca circuitul complet.



959 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page